loveislikeyou

Direktlänk till inlägg 3 december 2014

Katedrals Baksida.

Av Elin A - 3 december 2014 11:51

 

Dem höga benkarna stolen är vid hennes armstöd på rullstolen. 


Angående tidnings artiklen som inte blev publiserad:


Jag har en kompis Josse. Som har assberger, ADHD, dyslexi och svimmar dagligen och använder rulstolen för detta. Hon går i min skola fast på en annan linje än jag. Jag lärde känna henne när jag började i ettan på Katedralskolan i Skara. Nu när vi gå i tvåan så har jag märkt skolans baksida som jag aldrig upplevt förut. Där en skola motarbetar en henne på mer än ett plan. Dom försöker få henne att friviligt hoppa av skolan eftersom dem inte kan säga nej till hennes studie.


På övervåningen har vi trösklar på en sida av dem är det en 5 cm kant på andra är det som en mini ramp. Benkarna i klassrumet är inte ampasade efter hennes rullstol så hon har benken vid hakan för att de är så höga.Avstängd pågrund av hennes assbegaer, de ändrade schemat och klassrum hela tiden och då reagerar personer med assberger för förändringar är ofta jobbigt. Hon har läkarintyg att hon inte får vara själv pågrund av att skadorna kan bli alvarliga.


Men endå fick hon en asistent som inte gjrode sitt jobb, hon försvan hela tiden och kom tillbaka några timmar senare, en assisten som jobbar med funktionsnedsättning borde veta hur dem fungerar och reagerar. trotts detta komm hon med kränkande komentarer och nedsättande såddana. 


När Josse ligger avsvimmad så kan personal på skolan bara gå förbi utan att hjälpa till de kan titta men inte göra något. När jag och mina kompisar är med Josse när hon svimmat så blir vi ofta bort körda när hon vaknar även om vi vill vara kvar och ibland blir vi det även om hon inte vaknat. De skäller på oss när vi är med henne för att dem anser att vi borde vara på lektionen istället för att vara med vår avsvimmade kompis.


Som jag påpekade innan så får hon inte vara själv men endå blir hon lämmad själv i ett klassrum där läraren säger " händer det något så sitter vi i rummet brevid." och vår mening är händer det något så är hon på golvet.


Josse skulle göra prov i Samhällskunskap. Men hon hade skada på högerhanden och hon är högerhänt. Hon hade sakt gång på gång att hon måste göra provet muntligt för detta. Men när hon kom ditt så fick hon inte detta pågrund av att läraren behövde ju stitta och vakta de andra på provet. Så hon fick göra det skriftligt med vänsterhanden. Hon fick F för att det var oläsligt. Hur rättvist är detta? 


För några veckor sedan svimmade hon och slog i huvudet. Så hon fick ett jack i pannar på ungefär 1 cm men skolan sa att det bara var en finne som hade spruckigt. Jag var med då så Jag såg att det var mycket blod i hennes hår men de bara skämta bort det. 


SKLT ville inte pubblisera detta i en artikel för att "våran säkerhet sätts på spel" men det struntar vi i så nu går jag ut med detta här istället. Vi frå endå skrit hela tiden.


Detta har jag och Josse skrivit tillsammans.


Dela gärna detta så att allmenheten får veta hur skolan kan behandla elever.   


Pöss och Kram<3

 
 
Ingen bild

Katedralelev

3 december 2014 13:06

men det var ju Josefin som snacka skit om sin assistent och det va Josefin som åkte i väg från sin assistent och då kan ni inte skylla allt på assistenten?.. Och på övervåningen så väljer hon att inte ha rullstolen och då får hon skylla sig själv om hon ramlar i golvet... Tror inte Josefin har berättat allt till dig... Och hon vill ju inte ha bältet på sig för det är kränkande men det är väl bättre att hon har på sig det än att hon ska ramla i golvet??

Elin A

3 december 2014 14:00

Du måste veta väl vem Josse är eftersom du skriver om två saker vi inte ens nämnde i inlägget. Hon ville ha bälte men arbetstarapeften säger att det är kränkande mot individen. Prova själv att köra rönt med rullstol på 5 cm kanter när du bara kan använde en av händerna.
Vill betona att detta är min och josses åsikter.

 
Ingen bild

Alma

3 december 2014 14:29

Heja er!

Elin A

3 december 2014 14:50

tack!

 
Ingen bild

Katedralelev

3 december 2014 14:35

hörde när hon sa till en annan att hon inte ville ha bältet på sig, hon har klarat innan att köra där uppe har jag sett, hörde också när hon sa till sina klasskamrater tror jag att hon ville ha lektioner där uppe...

Elin A

3 december 2014 15:05

Hon vill ha bälte och idag fick hon godkänt att ha det skulle hon ha bälte och svimma så skulle de inte täcka försäkringar. Hon har kunnat köra där upp innan hon skada handen men, hon gör de nu också men det göra skadan värre. Du tror väldigt mycket du.

 
Ingen bild

Anhörig

3 december 2014 14:48

Hur springer en rullstolsbunden person ifrån en assistent+ Och den kommentaren Josse fick när hon suttit fast i en hiss i över en timee? Att assistenten måste ha rast. En assistent som inte kom i tid och kommentarer att man inte kan bli kompis med den man jobbar med. Nej de kanske man inte kan men man måste alltid skötta sitt jobb. Ett jobb som hon inte ens ville ha men fick tack vare hennes faster är gymnasechef på skolan. Hon begick så många tjänsterfel under den korta tid hon var där att de är skrattretande.
Att du Katedralelven kan sitta och försvara en männika aom inte ens kan komma i tid til sitt jobb. Börjar man 8 så börjar man 8 inte 8.15 Som personlig assistent har du inte rast och har man detta å är de inte i timmar. Och att gå runt att klaga på allt hela tiden funkar inte om man jobbar. Lämna problemen hemma. Jobb är jobb och inte privat. Sen verkar du inte känna Josse spevcilet bra. Hon är en stark person som gått igeniom en heldel och missar mycket av att vara ugndom med sin sjukdom. Försvara ett system som inte fungerar är inte okej. Alla har rätt till utbildning. Alla har rätt till drömmar. Josse har rätt till sin hjälp.

 
Ingen bild

Arbetsterapeutstudent

3 december 2014 15:15

Angående bristande skolmiljö så som bänkar, ramper ect kan ni anmäla skolan till arbetsmiljöverket som är tillsynsmyndighet.

Ang. kommentaren att vara bältad är detta individens eget beslut och ingen annan än individen som är bältad kan uttala sig om upplevelsen.
Arbetsterapeuten (eller någon annan för den delen) kan inte uttala sig ang. om något är kränkande eller inte.

Om Josephine har kontakt med habiliteringen så tycker jag att Josephine tillsammans med sina föräldrar, skolan och habiliteringen har ett möte för att Josephine ska kunna få en fullgod studietid.

Tips: Se gärna över dina inlägg med ett rättstavningsprogram - ger dig mer tyngd i ditt argumenterande att inte ha grammatiska och stavfel i texten.

Sist men inte minst bra att du belyser en viktig fråga!

Elin A

3 december 2014 15:38

Tack för tipsen!
Svårt att ändra ett redan publicerat inlägg men ska se om de går.

 
Ingen bild

studerande på katedral

3 december 2014 16:53

Angående allt detta, så som ni skriver det så får ni allt att låta som om att det är helt och hållet skolans fel. Men som jag vet så finns det låga bänkar för Josefine, men hon väljer helt själv att sätta sig vid de höga bänkarna som hon sedan ska klaga på. Vad gäller andra våning så har lärarna försökt att anpassa sig efter Josefine, och där med försökt att få alla lektioner på nedre våning. Men som jag och andra vet så har Josefine själv bett om att få vara på andra våning just för att det blir enformigt att sitta i samma klassrumm.
Josefines förra assistent var det heller inget fel på, visst har vi alla olika åsikter och ser saker på olika sätt. Man att assistenten gick ifrån Josefine stämmer inte, Josefine "stack" från sin assistent var och varannan dag, det var många gånger som assistenten kom och letade efter Josefine som stuckit på egen hand. Hon försökte så gott hon kunde, vad hon än sa eller gjorde så var det fel enligt Josefine. Och sen vet jag att alla människor inte passar med varandra, men för det behöver man inte sprida runt en massa saker som inte är sant, och man behöver inte gå runt och prata med folk om hur hon betedde sig när det inte ens stämde. Och vad gäller andra våning och "mini rampen" som ni påstår finns så ska josefine ha en assistent med sig just för att såna situationer ska underlätta, men det går inte att vara assistent till en människa som bara vill leta fel hos en, och som sprider saker som inte är helt sanna. Jag förstår om det finns vissa saker som skolan gör fel i, men mycket hänger också på Josefine själv. Jag tycker inte att du ska publicera saker som detta när du inte har den sanna informationen med och när de andra inte kan försvara sig. Och att lärarna går förbi handlar om att detta med Josefine pågått i ett och ett halvt år på katedrskolan, och dom vet att när det är folk brevid josefine när hon svimmat så vet dom hur de ska hantera situationen, det behövs inte tio personer runt josefine som bara väntar på att hon ska vakna. Och jag är 110% säker på att om josefine hade legat ensam på golvet så hade varje lärare stannat, även dom som inte vet hur de ska hantera situationen. Elever och lärare gör sitt bästa för att josefine ska ha det bra, och för att det inte ska bli några stora särbehandlingar mellan elever.
Tack för mig.

Elin A

3 december 2014 22:57

Detta med att hon vill ha andra salar behöver ju inte innebära att hon ska till andra våning det finns väl mer salar än en på grundplanet. eller? Plus att hon sa detta i 1:an när hon hade en fungerande assistent.
Detta med att josse stack och lämnade assistenten är inte sant jag har varit med josse och letat efter assistenten som varit borta.
Ingen är perfekt jag säger min åsikter och josses åsikter om detta. det är klart att det är vinklat. Jag valde att skriva ut detta hör för att jag har fått nog och jag upplever att skolan inte gör något detta är min blogg och mina åsikter.
håller med det behövs inte 10 pers men om man sitter ensam med josse som är avsvimmad kanske man behöver hjälp?
jag var på scouter därför jag inte svara/publicerade detta innan nu.
.

 
Ingen bild

studerande på katedral

3 december 2014 22:19

Varför publicerar du inte det jag skrev förut? Moget

 
Ingen bild

Katedralelev

5 december 2014 22:44

såg en gång i deras korridor att assistenten skulle lämna några papper och sa t Josefin att hon skulle vänta men nej då åkte Josefin iväg utan att lyssna på va assistenten sa. Vad är de för något då?

Elin A

6 december 2014 17:37

Hur länge var assistenten borta? När hände detta?

 
Ingen bild

Josse

19 december 2014 20:27

Ja jag var tvungen att åka där ifrån på grund av att jag hade lektion som skulle börja. Väntade i över 5 minuter och skulle strax börja nästa lektion, hade max 5 minuter på mig. Ska jag väntaoch mina studier får lida och få ogiltig frånvaro eftersom assistenten dök upp flera minuter efter lektion började.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elin A - 5 juli 2016 00:32


  Akriviteten på denna blogg har varit extremt låg den senaste tiden. Jag tror att det beror  på många saker men en av dem är nog att jag har tröttnat på denna bloggen. Det har hänt en hel del i mitt liv det senaste så vill börja om på en ny blogg...

Av Elin A - 21 juni 2016 17:08

Av Elin A - 20 juni 2016 23:48

      För över en vecka sedan så var en av de bästa dagarna i mitt liv. Det var studentbalen. Jag hade sett fram emot denna dagen hur länge som hälst fixat en helt underbar klänning som jag fixat till. Mina kompisar var här innan och fixade mitt...

Av Elin A - 12 juni 2016 11:33

    I fredag så tog jag studenten. Jag tycker att det borde kännas specigellt nu men det käns lixom som vanligt. Jag hade iallafall en helt underbar dag. Igår så sov jag större delan av dagen så årkade värkligen inte blogga tyvärr. Just nu sitter...

Av Elin A - 9 juni 2016 21:41


  Imorgon smäller det. Jag är så sjukt taggad just nu. Vi har haft flakfix under kvällen och är såå nöjd med vårat flak. Imorgon tar jag alltså studenten. Jag kommer nog inte kunna uppdatera bloggen i morgon en ska försöka uppdatera min instagram ...

översätt

Presentation


Hej!
Namn: Elin A
Ålder: 18 år
Födelsedag: 1 Maj
Bor: Västergötland
Status: Upptagen
Läggning: Bisexuell
Gymnasium linje: Estet teater
Fritiden: Scouter, Gym, Pojkvän och kompisar.

Fråga mig

18 besvarade frågor

klocka

Följ mig gärna

 

 

Omröstning

Vad vill ni se mer om på min blogg?
 Åsikter
 om mig
 videos
 skolan
 musik
 mina intressen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12 13 14
15
16
17
18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

upp

Pil 2

Sitting Pikachu Pokemon

Ovido - Quiz & Flashcards