loveislikeyou

Direktlänk till inlägg 11 februari 2016

Min historia kring Exem

Av Elin A - 11 februari 2016 10:29

   


Man kan ju säga att en bild säger mer än 1000 ord. Jag tror att dessa bilden gör det också så som många andra bilder. För er som inte ser vad det är så är det baksida lår på mig. Denna bild kan väll vara tagen när jag var 11 år kanske jag är inte så säker på när det var men den kan lika gärna var när som helst emellan 8 år och 13 år eftersom jag såg princip såg ut så hela tiden under dess år. Idag är jag 18 och nästa fri från alla besvär av detta hela tiden.


Jag fick ”diagnos” eller vad man nu ska kalla det för när jag var cirka 9 år det var atopisktexem vilken jag ska erkänna att jag inte är helt osäker på vad det inne bär mer än att jag fick sår som gjorde super ont och att jag fick smörja in hela min kropp två gånger om dagen för att jag ska bli fri från detta. Jag fick åka till ett sjukhus 40 min ifrån mig för att gå på något som kallas för exemskolan där jag minns att vi diskuterade smörjning och likande. Jag gick där när jag var 8 år till 9 år tror jag.


När jag var 11 år så tappa jag hoppet på att bli bra eftersom jag smörjade men när det inte hjälpte så jag sket i allt och trodde att jag att jag alltid skulle ha det så. När det var som värst kunde jag inte ens sitta ner på en stol en hel lektion eftersom det gjorde ont. Det gjorde ont om det blev för varmt eller likande.


Men när jag var 15 år så var jag och lämnade blodprov på vårdscentralen eftersom jag inte mådde så bra. Det visade att jag att jag hade förhöjt av något så jag fick åka in och göra en gastroskopi vilket innebär att de satte en slang i halsen och ner i tarmen när jag var sövd för att se om min tarm var skadad eller ej. Men den var skadad och då fick jag börja äta glutenfritt. Och då blev jag mycket bättre.


Idag är jag 18 år snart 19 år men jag har fortfarande problem ibland framför allt med mina händer och kan få sår ibland och då river jag på dem eftersom det kliar och är en vana. Jag har även massa är på mina armar som enligt en sköterska ser ut som brännmärken men jag vet inte jag bryr mig inte om mina ärr egentligen.


Jag vill bara säga att jag hoppas att detta kan peppar till att söka hjälp på olika sätt om det är något ni behöver hjälp med men inte får den hjälp ni behöver så testa på ett nytt sätt. Sprid gärna det så att fler kan se hur det är att leva med exem eller outredda allergier när sjukhuset inte lyssaner eller tror att du missköter dig eftersom det inte hjälper. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elin A - 5 juli 2016 00:32


  Akriviteten på denna blogg har varit extremt låg den senaste tiden. Jag tror att det beror  på många saker men en av dem är nog att jag har tröttnat på denna bloggen. Det har hänt en hel del i mitt liv det senaste så vill börja om på en ny blogg...

Av Elin A - 21 juni 2016 17:08

Av Elin A - 20 juni 2016 23:48

      För över en vecka sedan så var en av de bästa dagarna i mitt liv. Det var studentbalen. Jag hade sett fram emot denna dagen hur länge som hälst fixat en helt underbar klänning som jag fixat till. Mina kompisar var här innan och fixade mitt...

Av Elin A - 12 juni 2016 11:33

    I fredag så tog jag studenten. Jag tycker att det borde kännas specigellt nu men det käns lixom som vanligt. Jag hade iallafall en helt underbar dag. Igår så sov jag större delan av dagen så årkade värkligen inte blogga tyvärr. Just nu sitter...

Av Elin A - 9 juni 2016 21:41


  Imorgon smäller det. Jag är så sjukt taggad just nu. Vi har haft flakfix under kvällen och är såå nöjd med vårat flak. Imorgon tar jag alltså studenten. Jag kommer nog inte kunna uppdatera bloggen i morgon en ska försöka uppdatera min instagram ...

översätt

Presentation


Hej!
Namn: Elin A
Ålder: 18 år
Födelsedag: 1 Maj
Bor: Västergötland
Status: Upptagen
Läggning: Bisexuell
Gymnasium linje: Estet teater
Fritiden: Scouter, Gym, Pojkvän och kompisar.

Fråga mig

18 besvarade frågor

klocka

Följ mig gärna

 

 

Omröstning

Vad vill ni se mer om på min blogg?
 Åsikter
 om mig
 videos
 skolan
 musik
 mina intressen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

upp

Pil 2

Sitting Pikachu Pokemon

Ovido - Quiz & Flashcards